אוֹ-סֶנסֶיי (מייסד האייקידו) נהג לצייר באויר את הצורות האלה כשהוא היה מדגים: מעגל, ריבוע, משולש. אף פעם לא הבנתי את כוונתו לגביהן; הייתי חייב לדעת את המשמעות של הסמלים האלה. היה זה כלל לא כתוב, שלא הלכת ושאלת אותו שאלות. חשבתי על זה ארבע, חמש, אפילו שש שנים. יום אחד, כולם בדוג`ו התעסקו עם נקיונות האביב. ממש נכנסנו לזה, פירקנו את המקום לחלקים. זה היה יום מקסים ואני מצאתי את עצמי לבד עם או-סנסיי על המרפסת. בדיוק סיימנו משימה והיה ברור שזה הזמן להפסקה, אז ישבנו לנו ביחד. חשבתי, לעזאזל, שאלה אחת בשש שנים זה לא כל-כך רע. שאלתי אותו: "סנסיי, שמתי לב שכשאתה מלמד אתה הרבה פעמים מזכיר מעגל, ריבוע, משולש. חשבתי על זה כמה זמן ואני לא מבין את הסמלים האלה. אני תוהה אם אולי תוכל לעזור לי לפתור את הבעיה הזאת. בבקשה תסביר." הוא התבונן בי במשך זמן רב. הוא הסתכל למטה, הוא הסתכל למעלה והוא הסתכל מסביב. ואני בינתיים מחכה, כן? מתוך מקבץ תרגומים של קטעים קצרים מהספר: "זה מאוד דומה לריקוד"מאת טֶרִי דוֹבְּסוֹן, ריקי מוֹס, גֶ`ן א. ווטסון. תרגם מאנגלית: זיו קלויזנר. הוא אמר: "טֵרוּסַאן, אתה יודע שאתה צריך ללכת ולמצוא את זה לבד." ואז הוא קם והלך. ואני חשבתי: "זה מעצבן, אתה יודע? כל מה שהיית צריך ,זה להגיד כמה מילים. לא היית צריך לעשות לי פוזה של חכם זֶן". Ряд самурайских школ советовали смотреть в глаза сопернику, тем самым подавляя его дух, как бы входя своим сознанием в его мозг, что именовалось «отравленным взглядом». Другие предпочитали следить взглядом за клинком соперника или за его руками, третьи же обращали особое внимание на передвижения нападающего. Но так или иначе все сходились на универсальном принципе: взгляд должен быть «плавающим», ни на чем не останавливаться. Мусаси выдвинул принцип «естественного взгляда», когда как бы охватывают всего противника сразу, улавливая при этом периферийным зрением его мельчайшие движения. Но существует и высшее мастерство: взгляд, который проникает в сам «дух» соперника. Это не имеет ничего общего с остротой зрения. «Надо видеть, не глядя, слышать, не слушая», – советовали мастера кэн-дзюцу. Существует внутренний взор, который «подобен остро отточенному клинку», он должен пронзать соперника раньше, чем меч коснется его тела, подавляя желание врага защищаться. Здесь возникает особое понятие «сверхчувствования», или «слышания» противника, которое «заключается в мощной концентрации внешнего и внутреннего зрения на состоянии духа противника». \Алексей Маслов - Дзэн самурая\ כשאתה נכנס לדוג`ו, קוד לכוון הטוֹקוֹנוֹמָה. זה המקום בו שוכן האל, היכן ששוכנת הנשמה של האמנות. אתה מכיר בזה ברגע שאתה עובר בדלת. אתה צריך להיות במלוא הערנות, רגוע, לא מתוח. אתה צריך להיות ערני למה שקורה סביבך. אתה נשאר במצב הזה עד שאתה עוזב, עדיף אפילו, עד שאתה מגיע הביתה. להכנס לחלק מהדוג`ו-אים זה כמו ליפול לתוך בור עם חמישים נחשי קוברה שרובצים בשמש. אתה לא רוצה לעשות גלים ולהחריד את הקוברות ממרבצם. רק התעסק בעניינך בשקט. אתה בטוח לא צריך להרגיש בבית. אתה נכנס לעולם שונה. העולם של איקידו הוא שחור ולבן. חיים או מוות. אתה צריך להיות ערני לחיים ולמוות ברגע שאתה עולה על המזרן. אם לא נוהגים כך, מזמינים פציעות. מתוך מקבץ תרגומים של קטעים קצרים מהספר: "זה מאוד דומה לריקוד"מאת טֶרִי דוֹבְּסוֹן, ריקי מוֹס, גֶ`ן א. ווטסון. תרגם מאנגלית: זיו קלויזנר. אדם חושף את עצמו בדרך בה הוא קד. בדוג`ו איקידו, אתה קד כשאתה נכנס וכשאתה עולה על המזרן. הרוח בה אתה קד חשובה מאוד; אתה חושף את עצמך בדרך בה אתה קד. קידה ריקה, בעוד שהיא אמנם עדיפה מלא לקוד כלל, היא בעיקרו של דבר חסרת ערך. כשאתה מכופף את המותן ואת הצואר, אתה רוצה לחוות תחושה של פגיעות וענווה. הקידה שלך הופכת אותך לכלי קיבול ריק שלתוכו ניתן למזוג ידע. נהגתי להיות טרוריסט בעניין קידות; זרקתי תלמידים מהמזרן על קידה ריקה. גם לי זה קרה פעם. מורה אחד תפס אותי בקידה כלאחר יד וגרר אותי לעמידה בגלל היוהרה שלי. הוא סרב לתת לי לסיים את השיעור ושלח אותי הביתה בחרפה. לקח לי שלושה שבועות להתגבר על המבוכה ולחזור חזרה לשיעור. אתם יכולים להיות בטוחים שכשחזרתי, ניסיתי לקוד בצורה העמוקה והכֵּנה ביותר שיכולתי. פעם אחת שלפתי קידה שיכלה להיות ברמה עולמית. הייתי ממש שם. כל הנשמה שלי הייתה שם. כשהתרוממתי, ראיתי אותו מחייך חיוך של שביעות רצון אותו הוא התאמץ מאוד להסתיר. אם אתה קד כראוי לבן זוג, למישהו שלא מכיר אותך, האדם הזה יהפך להיות בין רגע מודע אליך. הקידה היא באמת הנשמה של האמנות. לעיתים קרובות מתחילים מתייחסים לזה כטירדה משפטית, איזה מין מנהג משונה שחייבים להעביר במהירות. אתה קד כשאתה עולה על המזרן. אתה קד למורה שלך בכל פעם שהוא עובר ואומר לך משהו. אתה מודה לו. אתה מודה לבן הזוג שלך על כל הדרכה שניתנה לך. אם תגרום בלי כוונה פציעה לאדם אחר, קוד לו. אם אדם אחר יגרום לך לפציעה, קוד לו באותה מידה. תודה לו על הנסיון. כשאתה בספק, קוד. "מתוך מקבץ תרגומים של קטעים קצרים מהספר: "זה מאוד דומה לריקוד"מאת טֶרִי דוֹבְּסוֹן, ריקי מוֹס, גֶ`ן א. ווטסון. תרגם מאנגלית: זיו קלויזנר." http://www.aikidojournal.com/bibliography_details?id=27 |
Archives
January 2020
Categories
All
|